FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
metody i techniki badawcze
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum Forum Socjologów :P Strona Główna » Semestr IV » metody i techniki badawcze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kaja




Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 22:30, 29 Gru 2008    Temat postu: metody i techniki badawcze

tak jakby ktos nie wiedzial:
egzamin z metod i technik odbędzie się 15.02.2009 roku, zagadnienia do egzaminu w zakładce "dla studenta", służby oraz komunikację obowiązuje ten sam zakres materiału.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 9:14, 07 Sty 2009    Temat postu:

czy moze wie ktos czy u pana Stasia sa dostepne ksera mogace posluzyc jako materialy do nauki na egz ? ??

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Marta




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Trzebnica

 Post Wysłany: Pią 9:35, 09 Sty 2009    Temat postu:

Stasiu ma pewne materiały. Makaro powiedziała nam jednak, że to nie wystarczy do egzaminu.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 11:25, 13 Sty 2009    Temat postu:

czyli do egz. z notatek i podanych w zagadnieniach ksiazek trzeba sie uczyc by zdac??

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Nadia




Dołączył: 27 Paź 2006
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 10:48, 14 Sty 2009    Temat postu:

A to jest pytanie retoryczne ?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
MartaN




Dołączył: 15 Wrz 2008
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 22:51, 14 Sty 2009    Temat postu:

Hej !!! mam pytanie: czy Makaro podawała jakieś zagadnienia i literature do egzaminu??

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
MartaN




Dołączył: 15 Wrz 2008
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 22:53, 14 Sty 2009    Temat postu:

Hej !!! mam pytanie: czy Makaro podawała jakieś zagadnienia i literature do egzaminu?? Za odpowiedź wielkie dzięki

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
MartaN




Dołączył: 15 Wrz 2008
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 22:56, 14 Sty 2009    Temat postu:

Hej !!! mam pytanie: czy Makaro podawała jakieś zagadnienia i literature do egzaminu?? Za odpowiedź wielkie dzięki Confused

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
shalom




Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 1:00, 15 Sty 2009    Temat postu:

Hej !!! mam pytanie: czy Makaro podawała jakieś zagadnienia i literature do egzaminu?? Za odpowiedź wielkie dzięki

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
shalom




Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 1:07, 15 Sty 2009    Temat postu:

troche glupio tak pytać ale czy Makaro podawała jakieś zagadnienia i literature do egzaminu? pytanie zadeje tu bo odpowiedzi nie ma napewno na stronie [link widoczny dla zalogowanych] chyba ze znajde ale nie potrafie czytać hmm

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
kaja




Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 8:58, 15 Sty 2009    Temat postu:

zagadnienia sa na tej stronie na samym dole- Zagadnienia do egzaminu z metod i technik - studia niestacjonarne

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
aircraft




Dołączył: 12 Lip 2007
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 18:10, 16 Sty 2009    Temat postu:

Egzamin: Metody badań socjologicznych dr Julita Makaro
dnia 15.02.2009 godz. 14 - 15 w sali 240.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Pią 12:04, 23 Sty 2009    Temat postu:

Jakby ktoś nie dowierzał to proszę - [link widoczny dla zalogowanych] ;]

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Wto 2:55, 10 Lut 2009    Temat postu:

boze jak tego duzo:/

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 13:32, 11 Lut 2009    Temat postu:

ma ktos moze wyjasnione pojecie:
Dobór probabilistyczny - oparty na dostępności jednostek,
-II------------------------- - celowy

i

Dobór nieprobabilistyczny party na dostępności jednostek ???


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jeżu dnia Śro 13:33, 11 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Śro 20:15, 11 Lut 2009    Temat postu:

Jeżu napisał:
ma ktos moze wyjasnione pojecie:
Dobór probabilistyczny - oparty na dostępności jednostek,
-II------------------------- - celowy

i

Dobór nieprobabilistyczny party na dostępności jednostek ???



Dobór losowy (probabilistyczny):
Posiada mocne uzasdadnienie w rachunku prawdopodobieństwa i statystyce. Prawdopodobieństwo wejśćia do próby jednakowe i > 0.
Badacz nie ma wpływu na to, jakie jednostki dostana się do próby, bo selekcja odbywa się według pewnego automatycznego planu, który jest oparty na zasadach losowych, tzn. każda jednostka w populacji ma jednakowe szanse wejścia do próby.
• Losowanie dokonuje się z kartotek, spisów, planów, czyli z tzw. operatów losowania; czasami socjolog musi sam takie operaty stworzyć.
• Dobry operat musi spełniać warunki:
- warunek adekwatności – powinien odpowiadać całej populacji, którą chcemy badać;
- warunek kompletności - powinien zawierać wszystkie jednostki wchodzące w skład danej populacji;
- brak powtórzeń – każda jednostka musi w nim wystąpić tylko jeden raz;
- warunek dokładności – nie może zawierać jednostek nie istniejących, bądź też nie należących do populacji;
- warunek techniczny – łatwość korzystania z operatu;
• Zaletą doboru losowego jest to, że przy przenoszeniu wniosków z próby na populację jesteśmy w stanie oszacować błąd i jego prawdopodobieństwo; oraz to, w jakich granicach mieści się wynik prawdziwy (taki, który uzyskać można jedynie przeprowadzając badania na całej populacji).
• Błąd standardowy próby – tj. przedział ufności.
Poziom ufności – prawdopodobieństwo wystąpienia błędu losowego.
• Dla danej liczebności przedział ufności jest tym węższy, im niższy jest przyjęty przez badacza poziom ufności.
• Podstawowym problemem tego doboru jest to, że próba zrealizowana różni się od próby zamierzonej. Wiele osób niechętnie bierze udział w badaniach, do wielu nie da się po prostu dotrzeć.
• Błąd systematyczny: występuje wtedy, gdy z próby wypadają jednostki o zbieżnych cechach. Tego rodzaju błędy zniekształcają wyniki badań.
• W sytuacji, gdy istnieją duże rozbieżności między próbą zamierzoną, a zrealizowaną, wówczas badacze stosują tzw. próby rezerwowe (nie są one jednak akceptowane przez statystyków, ponieważ nie są zgodne z zasadą prawdopodobieństwa zastępowanie osób w stosunku 1:1).
• Wielkość próby nie zależy od stosunku liczebności grupy do liczebności populacji.
• Wielkość błędu standardowego próby zależy od zastosowanej procedury doboru. Istnieją wzory pozwalające obliczyć niezbędną wielkość próby, przy danym poziomie ufności.

Dobór celowy:
Badacz ma wpływ na to, jakie jednostki dostaną się do próby.
DOBÓR KWOTOWY (PRÓBA UDZIAŁOWA) – JEDNOSTKI SĄ DOBIERANE DO BADANIA, A NIE LOSOWANE.
• Za punkt wyjścia w konstrukcji próby przyjmuje się założenie, że pod względem cech próba będzie stanowiła miniaturę populacji. Wybór tych cech jest zwykle arbitralny, co stwarza możliwość popełnienia błędów.
• Próba kwotowa - badacz musi mieć pewną wiedzę wstępną o populacji, tzn. musi znać jej strukturę ze względu na wybrane do badania cechy (nie zawsze można tę wiedzę uzyskać, dane statystyczne mogą być przecież nieaktualne, nieadekwatne itd.). Jeśli konstruuje się próbę kwotową w oparciu o kilka cech, badacz musi znać ich rozkład w badanej populacji. Jeżeli mamy już te rozkłady, to w próbie te proporcje muszą zostać odwzorowane.
• Każdy ankieter otrzymuje kwotę, czyli przydział osób dla wywiadów, które ma przeprowadzić.
• Ankieter będzie szukał respondentów na zasadzie „chybił – trafił”. Jest to oczywiście jedynie założenie badacza. Nie zawsze będzie tak w rzeczywistości.
• Nie występuje tutaj problem odmów – nie są one rejestrowane.

DOBÓR LOSOWO – KWOTOWY - POŁĄCZENIE DOBORU LOSOWEGO Z KWOTOWYM.
Jest to dobór wielostopniowy; można na pierwszym etapie zastosować dobór losowy albo dobór kwotowy. Na przykład na początku dobiera się losowo okręgi wyborcze. Wybiera się jakieś cechy, a następnie opracowuje według metody postępowania j.w.
a) Dobór jednostek przeciętnych – wnioski uogólnia się nie statystycznie, na podstawie prawdopodobieństwa, lecz przez podobieństwo; przyjęcie założenia, że podana grupa (populacja) jest typowa dla społeczeństwa.
b) Dobór jednostek o cechach krańcowych - zakłada się, że cechy krańcowe są cechami różnicującymi.
c) Dobór jednostek parami – odbywa się w warunkach eksperymentalnych. Dokonuje się wyboru cech, które będą badane.
d) Dobór lawinowy – każdy kolejny respondent jest badany za sprawą uzyskania o nim informacji od poprzednika.
e) Dobór ekspertów – stosowany jest w badaniach eksperymentalnych, gdzie badacz nie dysponuje wystarczającą wiedzą o populacji.
• Dobór samorzutny – jednostki same dobierają się do badania; np. ankieta prasowa. Występuje często, kiedy brak jest środków finansowych na badania.
• Dobór przypadkowy - bada się jednostki, do których badacz ma dostęp. O dostępności respondentów decyduje najczęściej przypadek.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 8:38, 12 Lut 2009    Temat postu:

dziekuje pieknie Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
agata875




Dołączył: 11 Sty 2009
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 11:56, 12 Lut 2009    Temat postu:

O metodzie biograficznej mówi się jako o badaniu historii życiowych. Pojawiła się w określonym momencie w historii socjologii, tzn. wtedy, gdy z nauki spekulatywnej miała się przekształcić w naukę empiryczną. Podstawą dla niej miały być dokumenty osobiste.

Definicje dokumentów osobistych
Akcentuje się tutaj znaczenie dokumentów osobistych dla poznania postaw psychicznych, motywacji wypowiadających się osób; możliwość poznania cudzych przeżyć psychicznych.
SZEROKA DEFINICJA
Wszelkie dokumenty zawierające projekcje stanów umysłu jakiejś osoby, a więc nie tylko autobiografie czy pamiętniki, ale także listy, czy dosłowne zapisy wywiadów.
WĄSKA DEFINICJA
Pisemne wypowiedzi, które relacjonując udział piszącego w pewnej sytuacji społecznej, zawierają również osobisty pogląd autora na tę sytuację, opis przebiegu zdarzeń, opis zachowania piszącego.
Metoda biograficzna jako badanie dokumentów osobistych
• posiada ona określone założenia ontologiczne i metodologiczne;
• podstawowe założenia ontologiczne zostały wyłożone w książce „Chłop polski w Europie i Ameryce”. Odnoszą się one do roli elementów subiektywnych w strukturze grup społecznych;
Rzeczywistość społeczna składa się z obiektywnych wartości kulturowych, jak i subiektywnych postaw.
• Przedmioty natury rozwijające się w toku ewolucji przyrody stają się elementami kultury dopiero wtedy, gdy jednostka w swoich aktach subiektywnych nada im pewne znaczenie, przypisze im jakąś ważność dla zaspokojenia ludzkich potrzeb, czy osiągnięcia ludzkich celów.
• Zatem w życiu społecznym czynniki subiektywne grają rolę zasadniczą i wszelkie ich przejawy są źródłem wiedzy o życiu społecznym.
• Postawy psychiczne i wartości kulturalne są ściśle ze sobą splecionymi składnikami badanej przez socjologa rzeczywistości – materiały biograficzne są materiałami idealnymi dla socjologa, gdyż dają możliwość poznania subiektywnej strony rzeczywistości społecznej.
• Koncepcja wyrażona w „Chłopach polskich...” została rozwinięta we wstępie do socjologii i przyjęła postać koncepcji współczynnika humanistycznego.

Koncepcja współczynnika humanistycznego
• Nakazuje ujmować zjawiska społeczne jako przedmioty, których istotnym składnikiem jest znaczenie jakie nadają im ludzie którzy ich doświadczają: „Przedmioty świata kultury istnieją tylko w doświadczeniach, a poza nimi tracą ważność. Cała rzeczywistość społeczna jest kompleksem subiektywnych postaw, dążeń i wartości”.
DOKUMENTY OSOBISTE ZAWIERAJĄ 2 RODZAJE WYPOWIEDZI:
1. sądy o faktach – wyrażają obserwacje i uogólnienia autora dokumentu (zgodnie z założeniami ontologicznymi socjologa, one go nie interesują);
2. wypowiedzi wyrażające dążności i cechy autora dokumentu - w myśl założeń ontologicznych, są aktami społecznymi i powinny być poddane analizie;
• dyrektywy metodologiczne nakazują badać znaczenie, jakie ludzie przypisują zdarzeniom i przedmiotom, oraz dążności jakie ludzie z nimi wiążą;
• autor życiorysu jest częścią środowiska społecznego, a jego świadomość przez to środowisko ukształtowana, jest także jego częścią; zatem znając jego świadomość, postawy, dążenia – można odtworzyć to, co w jego środowisku jest najważniejsze;
Zarzuty wobec metody biograficznej
1. Rzeczywistość społeczna nie jest subiektywnym wytworem ludzi; nie jest to jedyny materiał, który powinien być uwzględniany w analizie;
2. na ogół techniki zdobywania materiałów nie pozwalają na uzyskanie materiałów reprezentatywnych statystycznie;
3. rezultaty analiz prowadzonych w oparciu o dokumenty osobiste nie podlegają intersubiektywnej kontroli;
4. autor dokumentów znajduje się zawsze w jakimś określonym nastroju, który wpływa na sposób pisania i kształt materiałów;
5. w dokumentach osobistych znajdujemy interpretację życia dokonaną przez osobę piszącą (nie musi ona być wcale zgodna z prawdą);
Zalety metody biograficznej
1. dokumenty osobiste dają wgląd w motywację, dążenia, postawy, oceny jakie ludzie formułują;
2. materiał ten pozwala uchwycić psychologiczną stronę funkcjonowania instytucji społecznych, tworzenia się opinii publicznej;
3. materiał ten daje możliwość opisania wzajemnych relacji między środowiskiem a jednostką;
4. jest to materiał pozwalający uchwycić pewne sekwencje zdarzeń (powiązania przyczynowe w długim okresie czasu);
5. materiał ten dostarcza informacji na temat tego, jak ludzi radzą sobie w sytuacjach zmian społecznych;
Metoda biograficzna to:

- analiza życia jednostek, opis ich sytuacji rodzinnej, szkolnej, życiowej, która może mieć związek z naszym przedmiotem badania

- jest zbliżona do studium indywidualnego przypadku

- może być to: autobiografia (dana osoba sama opisuje swoje losy); psychobiografia (analiza osobowości); biografia tematycza (analiza losów danej osoby pod kątem związanym z naszym przedmiotem badań); historiografia (analiza losów osoby w danych warunkach historycznych); socjobiografia (analiza losów danej osoby w danych warunkach społeczno-kulturowych)
Badania typu „case study”
• „Case study” to studium indywidualnego przypadku;
• Jednostką analizy może być: konkretny pojedynczy człowiek, małżeństwo, rodzina, instytucja lub organizacja, ruch społeczny, społeczność lokalna, wydarzenia o niepowtarzalnym charakterze, konkretna decyzja i jej skutki;
CHARAKTERYSTYCZNE CECHY „CASE STUDY”
• Jest to w miarę kompletna, wyczerpująca badany problem, szczegółowa analiza jakiegoś konkretnego przypadku;
• Przypadek ów to zjawisko społeczne dziejące się tu i teraz;
• Przypadek ten może stanowić przykład działania jakichś społecznych zasad, czy reguł; może odznaczać się typowością dla szerszej klasy zjawisk (ale nie musi); może nas interesować właśnie ze względu na swoją nietypowość, wyjątkowość;
• W obrębie tej strategii badawczej możliwy jest brak dążenia do generalizacji, co nie jest wadą tych badań; uogólnienia są wprawdzie możliwe, ale zależy to od charakteru badanego przypadku;
• Dialogowość procesu badawczego to cecha szczególna tego badania. Ciągły dialog pomiędzy hipotezami, a procesem zbierania danych to przygoda intelektualna, co do której nie wiadomo, jak się skończy; jest to podejście bardziej elastyczne i podatne na rozbudowę hipotez i narzędzi badawczych (niż np. survey). W miarę jak poznajemy obiekt badania, wyjściowa koncepcja badawcza nie jest tak sztywna jak w innych technikach badawczych.
• Bada się zjawiska w ich naturalnym społecznym kontekście; powiązania między badanymi zjawiskami można obserwować w warunkach naturalnych;
• W tych badaniach analiza ma bardzo szczegółowy charakter; jest dla nich charakterystyczna. Specyficzną cechą jest tu głębia badania – badacz znajduje się w badanym zjawisku (obserwacja uczestnicząca); różne opisy zjawiska (techniki zbierania danych poddają nam właśnie tę „głębię” (wywiady swobodne, badania dokumentów osobistych).
• Obiektem badania mogą być zjawiska w toku, w trakcie rozwoju; zmiany dynamiczne;
• W tym typie techniki możliwe jest wnioskowanie statystyczne – jest to cecha odróżniająca case study od monografii terenowej;
• Raport jest trudny do napisania – dużo danych jakościowych; jest to sztuka a nie rutyna; często bywa tak, że pisanie o obiekcie case study jest prowadzone z perspektywy osoby zaangażowanej.
• Często case studies zorientowane są na rozwiązywanie istotnych problemów społecznych. Mają one zwrócić uwagę na pewne kwestie społeczne
kategorie analizy treści
Każdego dnia ludzie przekazują sobie wiele komunikatów. Komunikat jest kompletny, kiedy dwie osoby rozumieją te same znaki w ten sam sposób. W procesie komunikowania centralne miejsce zajmuje treść, czyli:
Zespół znaczeń wyrażanych za pomocą symboli słownych muzycznych obrazowych plastycznych gestykulacyjnych, które są przedmiotem samej informacji.
Amatorsko analizę treści uprawia każdy człowiek, który świadomie, bez żadnego wysiłku odbiera przekazy symboliczne. Ta analiza jest nieprofesjonalna, subiektywna , właściwa tylko nam, wielokrotnie sami nie potrafimy określić w jaki sposób interpretujemy przekazy.
Aby badacze mieli możliwość porównać swoje analizy, aby mogli kumulować wyniki starano się stworzyć jednorodną metodę, jaką jest analiza treści.
Pierwsza definicja analizy treści została sformułowana przez Berelsona: analiza treści (zawartości) jest techniką badawczą służącą do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej zawartości komunikatów.
Definicja ta jest kłopotliwa, ponieważ każe badaczowi ograniczać się tylko do jawnej zawartości przekazów, bez uwzględnienia tzw. „drugiego dna”, aluzji, intencji, czy społecznych reakcji, które tekst może wywołać.

CECHY PRAWIDŁOWO WYKONANEJ ANALIZY TREŚCI (WG BERELSONA):
• musi uwzględniać tylko syntaktyczne (składniowe) i semantyczne (znaczeniowe) aspekty przekazu - ¬analiza treści ogranicza się do przedstawienia treści informacji, nie pokazuje ukrytych intencji, jakie treść ma wyrażać i reakcji jakie ma wywoływać; elementy nieobecne w treści przekazu nie mogą być analizowane. Obecnie warunek ten został odrzucony i analizuje się drugie dno przekazu.
• musi być obiektywna - kategorie analizy powinny być zdefiniowane tak precyzyjnie, aby różni badacze stosując je do takiego samego zespołu treści, uzyskali takie same wyniki analizy. Wg współczesnych badaczy fakt, że dwaj badacze otrzymują te same wyniki przy zastosowaniu tych samych narzędzi jest raczej intersubiektywizmem, a nie obiektywizmem. Dobra analiza treści powinna być obiektywna na poziomie swej rzetelności - tzn. taka sama klasyfikacja, tego samego materiału, przez różnych badaczy, w różnym czasie. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę całość interpretacji wyników, zauważymy, że z tego samego zbioru danych różni badacze wyciągną różne wnioski i z ich pomocą dokonają weryfikacji różnych hipotez. Interpretacja wyników zależy od inwencji, erudycji, nastawienia badacza i jest jak najbardziej subiektywna.
• musi być systematyczna - całość treści ma być analizowana w terminach wszystkich odpowiadających jej kategorii, zmierza to do wyeliminowania analizy cząstkowej, stronniczej, w której wybiera się tylko te elementy, które potwierdzają tezę badawczą. Właśnie ta systematyczność w wyborze materiału zastosowaniu narzędzi, opracowaniu materiałów różni analizę treści od analiz, których dokonują ludzie na co dzień.
• musi być ilościowa - określa się częstość występowania lub pomijania danych kategorii. Obecnie badacze uważają, że zarówno ilościowe jak i jakościowe procedury mają swoje miejsce w analizie zawartości.

Po tej krytyce wymagań Berelsona stworzono nową, uzupełnioną definicje analizy treści:
Zespół technik badawczych umożliwiających obiektywny, systematyczny i ilościowy opis przejawów ludzkich zachowań, na podstawie którego wnioskuje się o motywacjach i charakterystyce socjologicznej autorów tych przekazów i dedukuje się jakie reakcje przekazy te mogą wywołać.

ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANALIZA TREŚCI
• Ilościowa analiza treści: kładzie nacisk na częstotliwość z jaką wybrane symbole występują; częstość z jaką dane symbole są przedstawiane: pochlebnie, obojętnie, negatywnie; intensywność, z jaką te symbole występują; przeprowadza się ją na dużych próbach wybranych losowo; uniwersum jest duże, badacz interesuje się treścią, budową przekazu, a nie jej przesłaniem; stosuje się sformalizowane kategorie; bada się raczej proste tematy; stosuje się metody statystyczne.
• Jakościowa analiza treści: służy przede wszystkim badaniu intencji nadawcy danej treści; analizuje się kategorie występujące często, ale także zajmuje się analizą treści pomijanych; przeprowadza się na małych, niekompletnych próbach; uniwersum pokrywa się z korpusem badania; analizuje przejawy treści jej głębszą warstwę; stosuje mało sformalizowane kategorie; bada tematy bardzo złożone; rzadko stosuje się metody statystyczne.
Metody ilościowa i jakościowa dają odpowiedzi na odmienne pytania, posługują się innymi kategoriami badawczymi, penetrują nie pokrywające się zakresami warstwy badanego materiału. Metoda ilościowa zajmuje się zewnętrzną warstwą tekstu, natomiast metoda jakościowa sięga w głąb, wyciąga wewnętrzną ukrytą warstwę tekstu.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Aguśka




Dołączył: 13 Cze 2007
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Czw 20:44, 12 Lut 2009    Temat postu:

badania jakościowe a ilościowe mógłby ktoś napisać co dokładnie mamy wiedzieć?? i czy metody biograficzne i wykorzystanie fotografii tez nas obowiązują do egzaminu???

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ola




Dołączył: 26 Paź 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: JGA

 Post Wysłany: Czw 21:15, 12 Lut 2009    Temat postu:

Czy mógłby ktoś napisać o metodzie badań monograficznych? Prooszę Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
MoniQ




Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Czw 23:12, 12 Lut 2009    Temat postu:

Metody biograficzne obowiązują, bo są w zagadnieniach, a wykorzystanie fotografii CHYBA nie, bo nie ma ich w zagadnieniach...

Mam pytanie: w których ksiązkach (niestety, nie wszystkie ksiazki mam, dlatego pytam) jest coś o CASE STUDY?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
shalom




Dołączył: 08 Gru 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 1:56, 13 Lut 2009    Temat postu:

a co to jest ankieta/

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 8:34, 13 Lut 2009    Temat postu:

BADANIA MONOGRAFICZNE:

8.Badania monograficzne
Badania monograficzne to specjalny przypadek badań typu „case study”. Obiektem badania jest zawsze jeden niepowtarzalny przypadek, czyli społeczność lokalna która w tym podejściu traktowana jest jako całość składająca się z różnorodnych powiązanych ze sobą elementów. Celem badania monograficznego jest opis i zrozumienie tej całości. Takie podejście do badania społeczności lokalnych zgodne jest z antropologią kulturową i etnologią. W badaniach tych wykorzystuje się wypracowaną przez antropologię koncepcję kultury. Społeczność lokalną traktuje się tutaj zatem jako nosiciela i reprezentanta tej kultury.
Reguły prowadzenia badań monograficznych
1. jest badaniem terenowym, badacz przez dłuższy czas musi pozostawać w terenie i osobiście prowadzić pracę badawczą;
2. ponieważ badany obiekt jest wewnętrznie złożony i niejednorodny, to konieczne jest zastosowanie różnorodnych technik zbierania i gromadzenia danych;
Techniki prowadzące do ujęć jakościowych pełnia w tym typie badań funkcję bardziej znaczącą, niż techniki prowadzące do ujęć jakościowych.
Rola badań monograficznych
1. Dzięki nim mamy całościowy obraz kultury;
2. Mamy możliwość zrozumienia zasad trwania i rozwoju tych społeczności;
3. Poznajemy historię tych społeczności;
4. obraz, który uzyskujemy przedstawiony jest w sposób trafiający do wyobraźni czytelnika;

Krytyka badań monograficznych
1. brak jest intersubiektywnej kontroli badania;
2. brak reprezentatywności badań;


/ Badania monograficzne polega na wszechstronnym opisie i analizie wybranej jednostki lub jednostek zbiorowości statystycznej. Wybrana w sposób świadomy jednostka powinna być typowa, powszechnie występująca lub też wskazująca kierunek rozwoju a więc przodująca. Uzasadnione jest też badanie jednostek skrajnych w sensie negatywnym. Monografia badająca jednostki ma w istocie niewiele cech wspólnych z badaniami statystycznymi, które zawsze dotyczą dużych zbiorowości. W badaniach monograficznych, jak i ankietowych, nie ograniczamy się do liczbowego opisu badanej jednostki lecz stosujemy również opis tekstowy. Wartość poznawcza badania monograficznego zależy przede wszystkim od poprawnego doboru jednostki lub jednostek, gdyż ich właściwości (cechy) przenoszone są z reguły na całą zbiorowość.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 8:39, 13 Lut 2009    Temat postu:

7.Case study – studium przypadku

Według Stefana Nowaka (1970) studium przypadku jest metodą badania, w której badacz dąży do możliwie wszechstronnego opisu pewnej zbiorowości lub jednostki, z uwzględnieniem bogatego zestawu zmiennych. Badacza interesują zarówno wartości zmiennych, jak i zależności między nimi. Przedmiot badania ma charakter jednostkowy. Badacz przystępuje do poszukiwań bez wstępnych hipotez, z zamiarem dokładnego zbadania zjawiska w jego rzeczywistym kontekście. Punktem wyjścia w analizie przypadku jest przedmiot badania w stosunku do podporządkowanej mu metodologii badań.


Badania typu „case study”
• „Case study” to studium indywidualnego przypadku;
• Jednostką analizy może być: konkretny pojedynczy człowiek, małżeństwo, rodzina, instytucja lub organizacja, ruch społeczny, społeczność lokalna, wydarzenia o niepowtarzalnym charakterze, konkretna decyzja i jej skutki;
Charakterystyczne cechy „case study”
• Jest to w miarę kompletna, wyczerpująca badany problem, szczegółowa analiza jakiegoś konkretnego przypadku;
• Przypadek ów to zjawisko społeczne dziejące się tu i teraz;
• Przypadek ten może stanowić przykład działania jakichś społecznych zasad, czy reguł; może odznaczać się typowością dla szerszej klasy zjawisk (ale nie musi); może nas interesować właśnie ze względu na swoją nietypowość, wyjątkowość;
• W obrębie tej strategii badawczej możliwy jest brak dążenia do generalizacji, co nie jest wadą tych badań; uogólnienia są wprawdzie możliwe, ale zależy to od charakteru badanego przypadku;
• Dialogowość procesu badawczego to cecha szczególna tego badania. Ciągły dialog pomiędzy hipotezami, a procesem zbierania danych to przygoda intelektualna, co do której nie wiadomo, jak się skończy; jest to podejście bardziej elastyczne i podatne na rozbudowę hipotez i narzędzi badawczych (niż np. survey). W miarę jak poznajemy obiekt badania, wyjściowa koncepcja badawcza nie jest tak sztywna jak w innych technikach badawczych.
• Bada się zjawiska w ich naturalnym społecznym kontekście; powiązania między badanymi zjawiskami można obserwować w warunkach naturalnych;
• W tych badaniach analiza ma bardzo szczegółowy charakter; jest dla nich charakterystyczna. Specyficzną cechą jest tu głębia badania – badacz znajduje się w badanym zjawisku (obserwacja uczestnicząca); różne opisy zjawiska (techniki zbierania danych poddają nam właśnie tę „głębię” (wywiady swobodne, badania dokumentów osobistych).
• Obiektem badania mogą być zjawiska w toku, w trakcie rozwoju; zmiany dynamiczne;
• W tym typie techniki możliwe jest wnioskowanie statystyczne – jest to cecha odróżniająca case study od monografii terenowej;
• Raport jest trudny do napisania – dużo danych jakościowych; jest to sztuka a nie rutyna; często bywa tak, że pisanie o obiekcie case study jest prowadzone z perspektywy osoby zaangażowanej.
Często case studies zorientowane są na rozwiązywanie istotnych problemów społecznych. Mają one zwrócić uwagę na pewne kwestie społeczne





Yin (1994) przedstawia pięć komponentów istotnych podczas tworzenia badania przy pomocy case study:
* pytania do badania
* założenia
* obszar do zbadania
* logiczne powiązanie między danymi i założeniami
* kryteria interpretacji opisu przypadku.

Pytania badawcze powinny być pytaniami typu "jak?" i "dlaczego?", a ich zdefiniowanie powinno być pierwszym zadaniem badacza.
Założenia wynikają niekiedy z pytań badawczych, pomagają ustalić cele badania. Nie wszystkie rodzaje analizy przypadku muszą mieć założenia. W eksploracyjnym case study o wiele bardziej niż założenia potrzebny jest cel.
Obszar badania definiuje, jaki to będzie rodzaj case'u.
Powiązanie pomiędzy danymi uzyskanymi podczas badania a założeniami oraz kryteriami interpretacji opisu przypadku, to ostatnie ważne aspekty, które powinien ustalić badacz.

Ustalenie trafności i rzetelności narzędzia badawczego jest specyficznym problemem w badaniach przeprowadzanych za pomocą analizy przypadku. Źródłem ograniczeń jest subiektywizm badacza. Yin (1994) proponuje następujące środki zaradcze:
1. korzystanie z wielu źródeł podczas zbierania dowodów,
2. zbudowanie łańcucha dowodów (powiązania dowodów ze sobą w logiczny ciąg), a także
3. przedstawienie pierwszego zarysu raportu z badań osobom będącym głównymi źródłami informacji.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 8:43, 13 Lut 2009    Temat postu:

ma ktos odpowidz na :

Procesy grupowe w fokusie ????


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jeżu dnia Pią 8:50, 13 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 8:53, 13 Lut 2009    Temat postu:

o bad jakosciwych i ilosciowych : chyba na zasadzie roznic, i wyjasnienia istoty jednych i drugich bad chodzi ,

ja mam w taki sposob opracowane -->

1.
Badania jakościowe maja na celu wyjaśnienia pewnych motywów (głównie motywów postępowania) osób badanych. Przeprowadza się je zwykle przy użyciu tzw. wywiadu otwartego, który polega na swobodnym udzielaniu odpowiedzi (brak jest tutaj narzuconych możliwości odpowiedzi). Wyników tych badań nie da się raczej uogólniać, gdyż motywy postępowania przypisane są danej jednostce, nie zaś całemu społeczeństwu, gdyż są one kwestią indywidualności każdego człowieka.

Badania jakościowe są zwykle prowadzone na niewielką skalę i stosowane do testowania hipotez. W badaniach jakościowych bardziej liczy się to, że dane stwierdzenie zostało wypowiedziane niż to, ile razy się pojawiło. W badaniach jakościowych dąży się do poznania głęboko ukrytych motywacji grupy docelowej. Umożliwiają one uzyskanie wiedzy o (emocjonalnych) progach wrażliwości, barierach („wąskich gardłach”), postawach, ocenach, pragnieniach i potrzebach danej grupy docelowej. Metody te są więc głównie stosowane w przypadku, gdy potrzebne są pogłębione informacje. W badaniach jakościowych stosuje się często tzw. techniki projekcyjne, które umożliwiają zadawanie pytań w sposób pośredni. Taka forma pytania ("nie wprost") zachęca badane osoby do przeniesienia (projektowania) swoich ukrytych lub nieuświadomionych motywów, przekonań, postaw i uczuć związanych z badanym przedmiotem. Podstawowe techniki projekcyjne to: skojarzenia z marką, skojarzenia ze zdjęciami, portret chiński, dokańczanie obrazków, psychorysunek, personifikacja, collage.


badania jakościowe
odpowiada na pytanie "co"
wyników nie można przenosić na populację
elastyczny scenariusz
wpływ moderatora na grupę
bardziej subiektywny charakter interpretacji

Badania ilościowe bardzo łatwo przeprowadzić za pomocą różnego rodzaju kwestionariuszy. Pozwalają na uogólnienie wyników i po przeprowadzeniu badań na określonej próbie, pozwalają na przypisanie wyników dla całego społeczeństwa czy też jakiejś jego warstwy. Ważne jest jednak, by dana próba była dla społeczeństwa reprezentatywna, czyli w swej strukturze przypominała strukturę społeczeństwa. W ten sposób wyniki badań przeprowadzonych na próbie w dużej mierze odpowiadają wynikom badań, jakie można by przeprowadzić na całym społeczeństwie. Badania ilościowe przeprowadza się przy użyciu formularzy, które wypełnia respondent, bądź też osoba przeprowadzająca wywiad. Badania ilościowe za główny cel maja poznanie częstotliwości występowania danej opinii w społeczeństwie.

Badania ilościowe stanowią zespół metod i technik badawczych, które opisują rzeczywistość w kategoriach ilościowych. Na ich podstawie można formułować wnioski dotyczące częstości występowania zjawisk, ich natężenia, zależności pomiędzy nimi. Stosowane metody doboru próby pozwalają statystycznie generalizować wyniki owych badań na całą populację.
Badania ilościowe służą temu, żeby dowiedzieć się, jak często i w jakim stopniu. W odróżnieniu od badań jakościowych nazywa się je badaniami konkluzywnymi. Służą one wnioskowaniu statystycznemu i na ich podstawie orzeka się konkluzywnie o problemie badawczym.
Badania ilościowe przeprowadza się na dużych próbach dobranych lub wylosowanych z całej populacji docelowej (target population)


badania ilościowe
odpowiada na pytanie "ile"
wyniki można generalizować
ustrukturyzowany kwestionariusz
mniejszy wpływ badacza na przebieg badania
interpretacja wyników bardziej obiektywna


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ola




Dołączył: 26 Paź 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: JGA

 Post Wysłany: Pią 12:34, 13 Lut 2009    Temat postu:

Dziękuję bardzo Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Pią 14:41, 13 Lut 2009    Temat postu:

Jeżu napisał:
ma ktos odpowidz na :

Procesy grupowe w fokusie ????


FOKUS – ZOGNISKOWANY WYWIAD GRUPOWY
Obecny w badaniach marketingowych. W 1941 roku R. Merton i Lazarsfeld zastosowali focus group interview do oceny programów radiowych.
• „puszczano” audycję radiową zgromadzonym w studiu słuchaczom, którzy mieli do dyspozycji dwa przyciski: zielony i czerwony. Czerwony przycisk miał być naciskany, gdy audycja radiowa wywoływała w nich negatywne reakcje, zielony – gdy pozytywne;
• W dalszej części badania odtwarzano grupie fragmenty wywołujące dużą koncentrację reakcji;
• W czasie II wojny światowej Merton wykorzystywał fokus do analizy wpływu filmów propagandowych na morale żołnierzy, oraz do analizy różnych metod szkolenia żołnierzy;
Współczesny focus group interview
• Odbywa się w grupach 8 – 12 osobowych, które omawiają ściśle określony problem pod kierunkiem tzw. moderatora, którego zadaniem jest podtrzymywanie zainteresowania grupy zagadnieniem; mniejsza grupa może zostać zdominowana przez jedną osobę, większa jest trudna do kontrolowania;
• Typowa sesja trwa od 1,5 godziny do 4 godzin;
• Teoretycznie odbywać się może wszędzie, ale praktycznie odbywa się w pracowniach fokusowych wyposażonych w:
• okrągły stół;
• sprzęt do nagrywania (kamery, magnetofony);
• podgląd (lustro weneckie, transmiter);
• wygodne siedzenia, dobre oświetlenie;
• udział w dyskusjach jest odpłatny;
• odpowiednich uczestników przysparzają do badania tzw. łapacze;
Etapy badania z użyciem fokusa
1. ustalenie problematyki badania;
2. ustalenie kryteriów doboru osób do badania (dobór celowy); ważne jest również zachowanie jednorodności badanych grup; doboru dokonuje badacz, który również wybiera moderatora, który układa scenariusz wywiadu; głównym zadaniem moderatora jest prowadzenie dyskusji oraz sporządzenie z niej raportu; moderator musi być kompetentny merytorycznie (zorientowany w tematyce), posiadać takie cechy, które pozwolą mu na to, by być traktowanym jako przyjazny arbiter; nie wolno mu narzucać swojego zdania, ale musi kierować rozmowę na odpowiedni tor. Musi być uważnym słuchaczem i wyłapywać ważne wątki; musi mieć bardzo dobrą pamięć, umiejętność szybkiego uczenia się, szybkiego rozumowania, być elastyczny w prowadzeniu rozmowy, posiadać zdolności empatyczne, musi umiejętnie selekcjonować informacje istotne i nieistotne, musi umieć sprawnie i szybko notować;
3. zatrudnienie łapaczy, którzy zajmują się znajdowaniem osób i dopilnowanie, aby te osoby docierały na wywiad;
4. przygotowanie pracowni fokusowej;
5. udzielenie grupie wstępnych informacji co do badania – robi to moderator
• prezentacja;
• wstępne pytanie;

STRATEGIE:
• strategia „tunnel”: moderator zaczyna od pytań szczegółowych i dąży do uogólnień;
• strategia „funnel”: moderator zaczyna od ogólnego zagadnienia, by potem przejść do pytań szczegółowych;
• dbanie o to, aby nie było osoby dominującej;
• pobudzanie do wypowiedzi odnośnie różnych punktów widzenia na tę sprawę;
ROLE W DYSKUSJI:
• dominator – neguje każdą wypowiedź odmienną i stara się narzucić swoje zdanie;
• milczek – osoba która w ogóle nie zabiera głosu;
• antagonista – osoba dokonująca uogólnień, podsumowań, często zwraca uwagę na relatywność kwestii;
• kompromista – dąży do wypracowania wspólnej płaszczyzny porozumienia;
• lider – przejmuje ciężar rozmowy, prowadzenia dyskusji;
• szeptacz – prowadzi ciche rozmowy, często ma trafne uwagi;
• niezaangażowany – nie jest zainteresowany przebiegiem dyskusji;
Właściwości zogniskowanego wywiadu grupowego
1. wywiad grupowy to sytuacja bliższa sytuacjom rzeczywistym, gdyż nasze opinie kształtują się w kontakcie z innymi ludźmi, a nie w odosobnieniu. Sytuacja wywiadu grupowego symuluje rzeczywistą sytuację życiową, w której ludzie reagując na bodziec – ujawniają swoje opinie, które często w kontaktach z innymi ulegają pewnym modyfikacjom.
2. fokus pozwala na obserwację ludzi podczas procesu kształtowania się opinii i postaw tych osób;
3. zwraca się uwagę na właściwości grupy społecznej jako narzędzia badawczego;
a. efekt synergii – wspólny wysiłek grupy prowadzi do generowania szerszej gamy opinii i pomysłów niż sytuacja rozmowy z pojedynczą osobą;
b. efekt kuli śniegowej – komentarze jednych uczestników grupy powodują repliki innych; reakcja łańcuchowa wciągająca w rozmowę większość osób, co zwiększa otrzymywaną liczbę informacji;
c. efekt stymulacji – grupa zwiększa motywację do wykonania zadania; zwiększa entuzjazm do dyskusji;
d. efekt bezpieczeństwa – ma się silniejsze poczucie bezpieczeństwa, gdy jest się w grupie; przyczynia się to do śmielszego wyrażania opinii;
e. efekt spontaniczności – sytuacja grupowa jest dla ludzi bardziej naturalna, co powoduje z kolei większą naturalność wypowiedzi;
Zagrożenia w fokusach
1. Zjawisko myślenia grupowego: grupa przekracza pewien poziom spójności, a członkowie grupy poddają się silnej presji grupowej, stając się bezrefleksyjnymi konformistami;
WSKAŹNIKI SYNDROMU MYŚLENIA GRUPOWEGO:
• Poczucie całkowitego bezpieczeństwa i tzw. hurraoptymizmu;
• Przyspieszenie procesu podejmowania decyzji;
• Ignorowanie moralnych konsekwencji podejmowanych decyzji;
• Uproszczony obraz przeciwnika;
• Presja na członków grupy mających odmienne od reszty opinie;
• Autocenzura – brak spontaniczności wyrażania opinii;
• Myślenie grupowe przyczynia się do powstawania błędnych wyników, fałszuje obraz rzeczywistości;
2. Zjawisko przesunięcia poziomu ryzyka:
Grupa ma skłonność do prezentowania bardziej radykalnych poglądów i proponowania ryzykownych rozwiązań problemów:
• Zmniejszone poczucie odpowiedzialności indywidualnej za podejmowane decyzje;
• Grupa może podejmować także mniej radykalne decyzje;
Techniki projekcyjne
W trakcie trwania fokusa proponuje się często badanym udział w technikach projekcyjnych; dzięki nim możemy dotrzeć do nie w pełni uświadamianych przez ludzi zjawisk;
• Kierujemy do badanych nieustrukturalizowane, niejasne bodźce po to, aby wykryć indywidualne, specyficzne cechy percepcji badanego, jego stosunku do rzeczywistości;
• Wykorzystuje się tutaj skojarzenia, które towarzyszą tym niejasnym bodźcom, które pozwalają dotrzeć do nieuświadamianych sfer psychiki, emocji;
TECHNIKA KOLAŻU
• Badanym dostarcza się zdjęcia, wycinki prasowe itd., które mogą przybliżać badane obiekty. Materiały te zawierają możliwe do interpretacji symbole;
TECHNIKA „CHIŃSKI PORTRET”
• Badanych prosi się o przedstawienie badanego obiektu (np. człowieka, miasta, zwierzęcia) jako personifikacji; ważne jest tutaj uwzględnienie najbardziej charakterystycznych cech obiektu – np. „gdyby mleko było człowiekiem, to jakim człowiekiem byłoby?”
Analiza wywiadu fokusowego
• Analizy dokonuje moderator. Odsłuchuje on nagrania, przesłuchuje taśmy i robi notatki. Kieruje się przy tym ustalonym scenariuszem; w oparciu o niego dokonuje opisu.
• W tym opisie jest istotne, aby zachowany był język badany oraz znaczenie słów, jakie nadają im badani;
• Zachowana musi być kolejność poruszanych zagadnień oraz czas, jaki każdemu z nich grupa poświęciła. Należy również odzwierciedlić zaangażowanie grupy w daną kwestię;
• Należy wskazać, jakie stanowiska podczas dyskusji ścierały się ze sobą  droga dochodzenia do konsensusu;
• Uwagi moderatora powinny znaleźć się w sprawozdaniu;
• Wnioski mają charakter sprawozdawczy, nie mogą służyć do szerszych uogólnień;
Zastosowanie fokusów
1. Dla eksploracji problematyki badania – jako badanie wstępne;
2. Dla lepszego przygotowania standaryzowanego narzędzia do badań masowych;
3. Po badaniach z wykorzystaniem standaryzowanego narzędzia  dla lepszej interpretacji wyników badań;
Fokus wykorzystywany jest najczęściej w trzeciej formie;
Zalety fokusów
1. technika szybka i tania w realizacji;
2. pozwala na kontrolowanie procesu formowania się opinii i poglądów; pokazuje istotę ich powstawania;
3. technika chroniąca przed artefaktami – nie pozwala na kierowanie rzeczywistością;
4. zdobywany materiał sformułowany jest w języku badanych osób;
5. technika która może być stosowana do każdego rodzaju zagadnień i ludzi – np. dzieci i analfabetów;
6. rezultaty takiego badania są łatwe do „konsumowania” przez zleceniodawcę;
7. zdobywa się informacje w sytuacjach bliższych życiu i doświadczeniu ludzi;
Ograniczenia fokusów
1. wnioski mają jedynie charakter sprawozdawczy i trudno przenosić je na szersze zbiorowości;
2. istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia efektu myślenia grupowego i zjawiska przesunięcia poziomu ryzyka, co powoduje zniekształcenia wyników;
3. żywy i emocjonalny charakter interakcji może prowadzić badacza do pokładania większej wiary w wyniki, niż jest to usprawiedliwione;
4. moderator może nieświadomie wpływać na kierunek i rezultat dyskusji;
5. przygotowanie raportu, sporządzenie sprawozdania, interpretacja wyników nie są działaniami rutynowymi i wymagają od moderatora sporego wysiłku;


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Pią 14:44, 13 Lut 2009    Temat postu:

shalom napisał:
a co to jest ankieta/


Techniki ankietowe
1. Ankieta pocztowa – kwestionariusz wysyła się pocztą, zwrot następuje tą samą drogą; wysyłane są one do: próby adresowej, na adresy zgłoszone;
2. Ankieta prasowa – kwestionariusz drukowany jest w prasie, zwrot odbywa się pocztą;
3. Ankieta załączona do zakupywanych towarów – zwrot drogą pocztową;
4. Ankieta audytoryjna – badanych zbiera się w jednym miejscu; ankieta wypełniana jest pod nadzorem badacza, zwrot następuje do urny;
5. Ankieta ogólnie dostępna – jest drukowana w ogólnodostępnym miejscu; wypełniana i zwracana w miejscu wyłożenia;
6. Ankieta rozdawana – jest rozdawana przez badacza i jego współpracowników, a także jest przez nich odbierana;
7. Ankieta telefoniczna, radiowa i telewizyjna – tekst przekazywany jest przez medium, a zwrot następuje pocztą;

ANKIETA OGÓLNODOSTĘPNA
• Najczęściej stosowana w badaniach konsumpcji kulturalnej; używana do badania różnego typu publiczności;
• Wyłożona w konkretnym miejscu, w którym musi być uzupełniona; musi zatem być krótka, musi dotyczyć spraw ważnych i interesujących, oraz musi zawierać bardzo jasno sformułowane pytania; są to najczęściej pytania zamknięte;
• Jest w pełni anonimowa; w formule organizacyjnej musi znajdować się jasna informacja, co do sposobu zwrotu tej ankiety
• Bardzo ważny jest dobry sposób organizacji badania i reklamy ankiety;
• Zbiorowość do badania dobiera się sama;
• Wnioski z ankiety są z reguły wnioskami sprawozdawczymi;

ANKIETA PRASOWA
• Stosowana najczęściej do oceny pism;
• Nie jest długa, zawiera co najwyżej 30 pytań; najczęściej wydrukowana jest w formie karty pocztowej lub oddzielnych wkładek;
• Zwykle za udział w ankiecie proponuje się nagrody, dlatego respondenci powinni podać swój adres;
• Zawiera zazwyczaj pytania zamknięte, ale na końcu znajduje się jedno, bądź dwa pytania otwarte, umożliwiające dłuższą wypowiedź;
• Zbiorowość do badania dobiera się sama;
• Często tworzy się tzw. quasi-reprezentacja  dzieje się tak w przypadku nadesłania bardzo dużej liczby ankiet;
• Ankiety mogą wykraczać poza zawartość i ocenę pism;
ANKIETA POCZTOWA
Ankieta kierowana do próby reprezentatywnej – np. do wylosowanego gospodarstwa domowego lub konkretnej osoby:
• Sukces tej ankiety polega na otrzymaniu jak największej liczby zwrotów; jest to również jej największym problemem;
• Kwestionariusz ankiety musi być przygotowany niezwykle starannie, tak by odbiór tej ankiety był ułatwiony; forma graficzna powinna być przynętą;
• Kwestionariuszowi musi towarzyszyć list badacza, który zawiera dokładne informacje o:
 badaniu;
 sposobie kontaktu z badaczem;
 osobie badacza;
 temacie;
 tym, dlaczego zwracamy się do tego, a nie innego respondenta;
• Do tej ankiety załączamy dodatkowe koperty, w których prosimy o informację od respondentów, że już wypełnili oni ankietę; tę kopertę respondent powinien odesłać; termin odesłania nie może być zbyt długi;
• Muszą być dokonane szczegółowe obserwacje sposobu spływania materiałów  muszą być robione dokładne notatki;
 Ankiety zwykle spływają tzw. falami;
 Ustalenie momentu ukończenia „pierwszej fali” jest bardzo ważne, gdyż w tym momencie należy zacząć „napierać” na respondentów, wysyłając im monity ( system monitowania);
 Najczęściej ponawia się operacje trzy razy; na końcu trzeciej fali wykonuje się bardzo dokładną analizę ankiet;
 Jeżeli okazuje się, że na ankietę nie odpowiedziała jakaś jedna grupa społeczna, to wnioski z ankiet są obarczone błędem, a próba traci reprezentatywność  wykorzystuje się wtedy tzw. próbę ważoną;
• Sukces tej ankiety jest możliwy wtedy, gdy temat ankiety „trafia do ludzi”;

Ankieta na adresy zgłoszone
• Pisze się apel informujący o tym, że badanie będzie przeprowadzone w jakimś określonym przedziale czasu („wtedy to, a wtedy”) i na jaki temat;
• Osoby zainteresowane udziałem w ankiecie proszone są o podanie swoich cech społeczno – demograficznych oraz adresu, chociaż ankieta jest poufna;
• Ankieta ta jest przydatna w sytuacjach, gdy nie dysponujemy operatami badania, ani też nie ma możliwości żeby je stworzyć;
• Zwrotność tych ankiet jest bardzo duża;
ANKIETA AUDYTORYJNA
Z pisemnym przekazem badacza:
• Technika ta jest użyteczna do badania grup, które istnieją niezależnie od woli badacza – np. uczestnicy jakiegoś kursu;
• Są to zwykle badania prowadzone w instytucjach, dlatego na ich wykonanie potrzebna jest zgoda kierownictwa, a nie tylko samych respondentów;
• Trzeba mieć informacje dotyczące tego, czy istniej odpowiednie pomieszczenie do przeprowadzenia badania; w przypadku kilku pomieszczeń potrzebnych jest kilku badaczy; należy wówczas ujednolicić ich sposób postępowania; badanie należy prowadzić równolegle;
• Należy przygotować urnę (lub urny), do których zwraca się ankiety; w przypadku braku urn, należy przygotować zaklejane koperty;
• Badacz musi dysponować dodatkowymi przyborami do pisania;
• Grupie badanej należy podać wszelkie informacje dotyczące badania;
• Po badaniu należy napisać sprawozdanie z jego przebiegu: data, nr sali, osoba prowadząca, liczba obecnych osób, osoby nieobecne, informacje o komentarzach z sali, atmosfera na sali, uwagi ankietera;
• Ankieta ta pozwala zebrać szybko informacje od dużej liczby osób i zapewnia kontrolę;
Z ustnym przekazem badacza
Ankieta socjometryczna dotycząca sposobów badania stosunków interpersonalnych w małych grupach. Twórcą jest Moreno.
Stosunki interpersonalne można badać w trzech płaszczyznach:
1. sympatia vs. antypatia
2. preferencje w sferze interakcji
3. rzeczywiste interakcje
Ankieta jest imienna, a przy jej wypełnianiu respondenci operują rzeczywistymi imionami innych osób.
ANKIETA ROZDAWANA
• Może być skierowana do wylosowanej próby;
• Badani z reguły wypełniają ją samemu;
• Rozdawana jest najczęściej w kopercie, w której również następuje jej zwrot;
Ankieta rozdawana pod instytucjonalnym nadzorem
• Do badania wybiera się grupy ludzi instytucjonalnie ze sobą powiązanych;
• Na badanych wywiera się instytucjonalny nacisk, aby zgodzili się na to badanie;
• Czas na wypełnienie ankiet nie jest dłuższy niż tydzień; zwrot odbywa się do urny i jest nadzorowany przez badacza
Wnioski:
• Ankiety te wymagają od respondentów umiejętności szybkiego czytania i pisania;
• Stosuje się tę ankietę, która daje możliwość uzyskania największej ilości zwrotów;
AUTOREJESTRACJA
Autorejestracja służy do badania tzw. budżetów czasu; budżetów gospodarstw domowych, odbiorców telewizji itp. Nie jest ona techniką ankietową, ale należy do tej grupy.
• Jest to zapis własnych czynności badanego, według kategorii które dostarczył mu badacz; jest to technika o wysokim stopniu standaryzacji;
• Badany występuje w roli rejestratora zdarzeń;
• Autorejestracja odbywa się przez określony (przez badacza) czas;
• Badacz musi przygotować kategorie i karty, dzienniczek rejestracji;
• Badacz – terenowy uczestnik badań musi dotrzeć do badanej osoby; musi kontrolować sposób prowadzenia autorejestracji badanego;
• Największym problemem jest zachowanie systematyczności rejestracji;
• Losuje się bardzo dużą próbę;
• Zaletą tej techniki jest to, że daje ona dokładniejsze informacje o badanych;
Technika ta nie jest kosztowna. Jest tańsza, niż inne techniki z użyciem wynajętego ankietera. Powinno przewidzieć się pewne gratyfikacje dla badanych.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Aguśka




Dołączył: 13 Cze 2007
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Pią 15:26, 13 Lut 2009    Temat postu:

dziekuje:*

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Pią 16:53, 13 Lut 2009    Temat postu:

a ja to dziekuje bardzo za wszystkie odpowiedzi, boze ludzie ratujecie mi tyłeczek:DVery HappyVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
MoniQ




Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Pią 20:25, 13 Lut 2009    Temat postu:

Ja też dołączam się do podziękowań za pomoc :]




A tak na marginesie: czy wie ktoś o której są jutro wpisy do indeksów z warszatów?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
karolcia




Dołączył: 01 Lip 2008
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 19:34, 16 Lut 2009    Temat postu:

Mógłby ktoś umieści jakie były pytania na Egzaminie w niedziele????

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Pon 21:14, 16 Lut 2009    Temat postu:

1. Zalety metody biograficznej.
2. Jakie są różnice pomiędzy badaniami jakościowymi i ilościowymi?
3. Jakie postawy przyjmują badani w zogniskowanym wywiadzie grupowym (w fokusie)?
4. Charakterystyka i przykład pytania logicznie zamkniętego technicznie otwartego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kandice dnia Pon 21:15, 16 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 10:16, 17 Lut 2009    Temat postu:

I JAKA JEST DOBRA ODP NA TO PYTANIE ?? - Charakterystyka i przykład pytania logicznie zamkniętego technicznie otwartego.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Kandice




Dołączył: 12 Wrz 2007
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: 0-71

 Post Wysłany: Wto 11:24, 17 Lut 2009    Temat postu:

Powiem szczerze, że nie wiem :/ Napisałam tylko co to jest to pytanie, a przykład podałam pierwszy jaki mi na myśl wpadł..
Ale słyszałam opinie, że to pytanie było podchwytliwe i że podobno nie istnieje coś takiego, aby pytanie mogło być i technicznie otwarte i logicznie zamknięte Razz
Może ktoś inny wie jak to miało być? Wink


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Konwalijka




Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 12:50, 17 Lut 2009    Temat postu:

Też tak słyszałam z tym pytaniem logicznym Smile
Wiecie może kiedy mają byc wyniki????


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
HANNA KRALL




Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 13:28, 17 Lut 2009    Temat postu:

oto przykład takiego pytania: logicznie zamknięte technicznie otwarte;
po pierwsze są tylko logicznie skończone możliwości odpowiedzi na nie oraz po drugie respondent musi sam wpisać na nie odpowiedź np. Proszę wpisać jakiej jesteś płci?............................................. Czyli wiadomo, że są tylko dwie możliwe odpowiedzi ( K lub M), czyli istnieje skończona liczba odpowiedzi i oczywiście w miejscu wykropkowanym respondent dokonuje wpisu, tak jak w pytaniach otwartych.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 14:47, 17 Lut 2009    Temat postu:

WYNIKI EGZ: [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
marciocha




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Wto 22:42, 17 Lut 2009    Temat postu:

ejj czy 3= to zaliczony egzamin?;]

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 8:34, 18 Lut 2009    Temat postu:

no tak, niezaliczone to 2, a czy 3- czy 3= - jest zal. swpja droga smieszna ocena ale nie musisz szykowac sie na poprawke .

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 12:13, 18 Lut 2009    Temat postu:

KIEDY SA WPISY U MAKARO ? WIE KTOS?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
aircraft




Dołączył: 12 Lip 2007
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 13:48, 18 Lut 2009    Temat postu:

Studenci III roku niestacjonarnych służby i komunikacja
Szanowni Państwo,
Na wpisy do indeksu wyników egzaminu z metod zapraszam w niedzielę, 22.02.2009 o godz. 10h00, sala 229.

J.M.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
sanna




Dołączył: 27 Cze 2007
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 11:30, 19 Lut 2009    Temat postu:

Witam mam ogromną prośbę. Nie mogę otworzyć pliku z wynikami w żadnym programie jaki posiadam. Czy mógłby ktoś skopiować je na tę stronkę? Bardzo proszę o pomoc!

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 11:33, 19 Lut 2009    Temat postu:

Wyniki egzaminu z metod i technik
Komunikacja 09
1 202235 4
2 189215 2
3 202863 3=
4 203984 4+
5 202237 3+
6 202238 4
7 202239 4-
8 202244 3
9 202247 3=
10 202251 2
11 75255
12 202253 4
13 202259 3+
14 202936 2
15 202261 2
16 202263 4+
17 202268
18 202269
19 202271
20 202272 4=
21 202273
22 202274 4
23 202276 4+
24 202279 3+
25 202280 3
26 202284 3+
27 202286 4
28 202287 5=
29 202290 3+
30 202292 5
31 202293
32 202295 3=
33 148234
34 202298 5
35 202300 3
36 202249 3
37 160720
38 202305 2
39 202306 3+
40 202309 4-
41 202311 4
42 202312 3-
43 179227 4
44 202326 4
45 202327 3=
46 133405
47 202329 4=
48 202330 4+
49 202331 4-
50 202332 3+
51 202334 2
52 202335
53 202336 3=
54 202337 5=
55 146695
56 202342 3=
57 202345 3+
58 202346 4
59 202347
60 202349 2
61 202351 3=
62 166721
63 202352 4
64 148285
65 202354 5
66 202355 3+
67 202356 5=
68 202358 2
69 202360 4+
70 202361 2
71 202362 4=
72 107217
73 202192 3-
74 202363 3+
75 123980
76 133873 3+
77 202365 2
78 202366
79 202369 4
80 202370 4
81 202371 3+
82 202374 5-
83 202375 2
84 202376 4
85 202377 4
86 202379
87 202380 4
88 209844 5
89 202381 3+
90 166742 2
91 202382
92 202384 3+
93 202389 5-
94 202390 3+
95 202391 4+
96 202393 3=
97 202395 4+
98 202398 3-
99 147587
100 202401 3
101 202402 4
102 202403 3+
103 202404 4+
104 202405 3+
105 202407 3+
106 202408 3
107 202409 2
108 202410 4
109 202411
110 202412 3+
111 202413 3-
112 202415 3+
113 202417 3-
114 202418 4=
115 202422 3-
116 202423 3=
117 202424 4-
118 202428 2
119 202432 3+
D.A. 2
B.A. 3=
S.P. 2


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum Forum Socjologów :P Strona Główna » Semestr IV » metody i techniki badawcze
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group