FAQ Zaloguj
Szukaj Profil
Użytkownicy Grupy
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Rejestracja
Matriały z wykładów dr.J.Pluta
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Forum Forum Socjologów :P Strona Główna » Semestr IV » Matriały z wykładów dr.J.Pluta
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojnar




Dołączył: 22 Gru 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 22:06, 22 Gru 2008    Temat postu: Matriały z wykładów dr.J.Pluta

Materiały z wykładów dr J.Pluta do pobrania :

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mi




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 16:47, 03 Kwi 2009    Temat postu:

To mail od Pluty w odpowiedzi na prośby o zagadnienia:
"
Już trochę: na razie wykaz tematów plus literatura, plus info o
materiałach w wersji elektronicznej (zróbcie przegląd co macie w wersji
elektronicznej). Zagadnienia oczywiście będą uszczegółowione.

Metodologia badań rynkowych oraz rodzaje i etapy badań rynkowych
3 rok komunikacja

Tematy obowiązujące na egzamin i kolokwium
Wersja v1

1. Zagadnienia wstępne:
Badania rynkowe a badania społeczne (cechy wspólne i różnice). Definicja
badań rynkowych. Metodologia jako narzędzie weryfikacji badań
marketingowych: zależność między metodami i technikami badań rynkowych a
wiarygodnością badań. Kryteria (pytania) metodologiczne:
-trafność
-rzetelność
-zmienność

2. Orientacje przedsiębiorstwa na rynek – orientacja marketingowa

3. Schemat badań marketingowych i system informacji marketingowej w
przedsiębiorstwie

4. Analiza segmentacyjna

5. Badanie cen

6. Badania systemu dystrybucji

7. Badania produktu

8. Modele zachowań konsumenta

9. Zarządzanie marką i wizerunek

10. Kampanie reklamowe

11 Strategie promocji

12. Zasady zarządzania projektami badawczymi – zarządzanie ryzykiem
(jeszcze nieprzerobiony)

Literatura:
P. Kotler. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. (Marketing.
Podręcznik europejski). Różne wydania
K. Mazurek-Łopacińska Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Różne
wydania
G. A. Churchill. Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa
2002.
Plus materiały dostępne w wersji elektronicznej: badanie cen, zachowania
konsumenckie, badania produktu, marka, kampanie reklamowe (odnośnie
segmentacji były tylko materiały pokazywane – niepowielone).
"


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
marciocha




Dołączył: 06 Lut 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 23:57, 19 Kwi 2009    Temat postu:

witam
a jest może już ustalony termin egzaminu u pluty?


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 13:51, 03 Maj 2009    Temat postu:

21 czerwca - oba egz.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
muka




Dołączył: 29 Sty 2007
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 15:45, 03 Maj 2009    Temat postu:

21 czerwca mamy tez egzamin z kom masowej, mozemy miec tyle egzaminów jednego dnia?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 15:56, 03 Maj 2009    Temat postu:

pewnie i nie,ale czy ktos z wykladowcow sie tym przejmuje ?
powiem szczerze ze wole napisac 3 egz w jeden dzien i miec spokoj juz w czerwcu niz pozniej jeszcze e lupcu sie meczyc.
poza tym sami sie zgodzilimsy na takie rozwiazanie


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mi




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 16:53, 07 Maj 2009    Temat postu:

Ostatecznie Pluta przesłał resztę materiałów do egzaminu.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Agraffka




Dołączył: 22 Paź 2006
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 19:51, 15 Cze 2009    Temat postu:

Hej, na ostatnim wykładzie dr Pluta poświęcił regresji, czy wspominał cos, że będzie to na egzaminie? wiem, że nie ma tego w wymaganiach do egzaminu, ale może zmienił zdanie?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Śro 2:03, 17 Cze 2009    Temat postu:

w ogole nie znam odpowiedzi o tych schematach badan marketingowych:/ bylby ktos tak dobry i moze by to wrzucil, zeskanowal, wkleil czy cos??? oraz ta dystrybucja.....

bylabym ogromnie wdzieczna:)


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
magda




Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Śro 15:21, 17 Cze 2009    Temat postu:

na ostatnim wykładzie u dr Pluty padły przykładowe pytania dotyczące ostatniego tematu. pytania, na które warto znać odpowiedź ponieważ któreś z nich może się pojawić.
- czym jest równanie regresji?
- różnica między regresją a korelacją
- obszary zastosowań marketingowych
- czy można stosować zmienne nominalne i porządkowe?
- czym jest wspólczynnik regresji wielokrotnej -R ?
- analiza dyskryminacyjna


Mam gorącą prośbę, czy mógłby ktoś zamieścić w innej wersji załączniki dotyczące MARKI. (dokument w txt. jest nie do odczytania.) a także o KAMPANII REKLAMOWEJ ; PROJEKTACH BADAWCZYCH i STRATEGIACH PROMOCJI.

pozdrawiam i dziękuję


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 15:35, 17 Cze 2009    Temat postu:

jak w ogole ma wygladac ten egzamin?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
magda




Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Śro 16:20, 17 Cze 2009    Temat postu:

trzy pytania z jednego przedmiotu i trzy z drugiego.
wszystko piszemy razem, a potem mamy dwie oceny


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
KozaSsj5




Dołączył: 22 Wrz 2008
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 22:42, 17 Cze 2009    Temat postu:

Wie ktoś o której jest ten egzamin u Pluty??

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
lola




Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 23:10, 17 Cze 2009    Temat postu:

Jest na tym wykładzie co będzie, czyli o 9.35 w sali 240

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Czw 9:30, 18 Cze 2009    Temat postu:

ma ktos moze odpowiedzi na pytanoe o tej regresji w wersji elektronicznej???RazzRazz

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mi




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 58
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 13:35, 19 Cze 2009    Temat postu:

Zarządzanie marką, wygóglane po fragmencie tekstu z tego pliku z bugami:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Pią 15:00, 19 Cze 2009    Temat postu:

a bylby ktos tak dobry i napisal o tych regresjach i korelacjach??? bo mam z tym niemaly problem:/ reszta jakos ujdzie a tego nie ma:/

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 18:02, 25 Cze 2009    Temat postu:

wyniki beda 1 lipca na forum ??

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Sob 19:40, 11 Lip 2009    Temat postu:

wie ktos moze na ktora jutro jest egzamin u dr. Pluty???Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Konwalijka




Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Sob 20:35, 11 Lip 2009    Temat postu:

Kołacze mi 11, ale głowy nie dam:)

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Sob 20:48, 11 Lip 2009    Temat postu:

mi tez cos ta 11 tak chodzi po glowie, ale wlasnie nie jestem pewna, ale dzieki:)

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mati




Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 9:09, 06 Sie 2009    Temat postu:

Pan doktor P. obiecał podanie zagadnień z rozbiciem na swoje dwa przedmioty. Czy jest jakaś osoba która potrafi wpłynąć na tego naukowca aby dokonał tego w miarę wcześnie, a nie dwa dni przed egzaminem?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
lola




Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Sob 22:28, 08 Sie 2009    Temat postu:

A wiadomo kiedy jest poprawka niego?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mati




Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 23:04, 09 Sie 2009    Temat postu:

Strictly secret:-))

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Śro 23:35, 12 Sie 2009    Temat postu:

ta szkola mnie powala. wlasnie weszlam aby zobaczyc czy jest podany podzial zagadnien tych egzaminow........

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
IBIZA




Dołączył: 12 Sie 2009
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 8:54, 13 Sie 2009    Temat postu:

Witam, kiedy jest termin poprawkowy u Dr Pluty we Wrześniu dokładnie ?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mati




Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Czw 8:59, 13 Sie 2009    Temat postu:

Tak, dokładnie we wrześniu Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Czw 15:21, 13 Sie 2009    Temat postu:

chyba chodzilo o dokladny dzien i godzine...... ale ja niestety nie wiem:) a tez bym chciala wiedziec:DVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
lola




Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 10:47, 16 Sie 2009    Temat postu:

Właśnie dostałam odpowiedź od dr Pluty : egzamin jest 19.09 o godz. 10 jeszcze nie wiadomo w jakiej sali, a zagadnienia ma rozdzielić.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Ada




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: wroclaw

 Post Wysłany: Nie 16:55, 16 Sie 2009    Temat postu:

dziekuje Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
lola




Dołączył: 15 Kwi 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Nie 20:12, 30 Sie 2009    Temat postu:

Dostałam właśnie rozdzielenie zagadnień od Pluty (litera M w nawiasie oznacza metodologię, a reszta to rodzaje i etapy badań)

1. Zagadnienia wstępne: [M]
Badania rynkowe a badania społeczne (cechy wspólne i różnice).
Definicja badań rynkowych.
Metodologia jako narzędzie weryfikacji badań marketingowych: zależność między metodami i technikami badań rynkowych a wiarygodnością badań. Z tego wynika kwestia czym różni się metoda i technika badań od metodologii?
Kryteria (pytania) metodologiczne:
-trafność
-rzetelność
-zmienność (interpretacja)
Materiał źródłowy: wykład. Ponadto, pojęcie trafności i rzetelności możecie dodatkowo znaleźć w książce J. Brzeziński. Metodologia badan społecznych. Określenie „zmienność” używałem np. w kontekście porównywania danych otrzymanych z badania z innymi danymi. W książce Churchilla coś na ten temat znajdziecie w r. 6 s. 250.

2. Orientacje przedsiębiorstwa na rynek – orientacja marketingowa

Orientacje: produktowa, produkcji, sprzedaży, marketingowa i marketingu społecznego. Dobrze są omówione w książce Kotlera [2] s. 13-26. ub [4]. R. Niestrój.
Czym jest orientacja przedsiębiorstwa na rynek?
Zwróćcie uwagę, że są one również pewną teorią rozwoju rynku (każda z nich może być ujęta jako faza rozwoju). Różnią się zarówno identyfikacją rynku (inna jego charakterystyka), modelem zachowania konsumenta (każda daje inną odpowiedź na pytanie: dlaczego klient kupuje) i jaką w związku z tym strategię postępowania powinno przyjąć przedsiębiorstwo?
Czym na tle innych orientacji wyróżnia się orientacja marketingowa?
Jaka jest użyteczność (konieczność stosowania) badań marketingowych w każdej z tych orientacji?

3. Schemat badań marketingowych [M] i (3a) system informacji marketingowej w przedsiębiorstwie

Ad 3. Najlepiej opracować poszczególne fazy i etapy z [3] G. A. Churchill. R. 3 (schemat na s.9Cool: 3.1-3.4. Zwrócicie uwagę na genezę problemów marketingowych w porównaniu z genezą problemów w badaniach społecznych – jakie są tu różnice, jakie są różnice na poziomie rezultatów i ich wykorzystania? Mówiłem o tym na wykładzie
w. [3] na str. 121 macie formalne przedstawienie elementów propozycji badania a na 122 macie przykładowa propozycje badania prześledźcie je. Jakieś pytanie padnie z analizy tych ramek.
Musicie umieć w kilku słowach scharakteryzować najważniejsze etapy procesu oraz zastanowić się jakie problemy metodologiczne kryją się na każdym z etapów (jakie problemy metodologiczne charakteryzują każdy z etapów).
Ujęcie alternatywne macie w R.1. s13-43. [2] K. Mazurek-Łopacińska.
Ad3a. Czym jest system informacji (kontroli) marketingowej. Jaka jest różnica między SIM a tradycyjnym ujęciem badań marketingowych (jaka jest „funkcjonalność” SIM z punktu widzenia przedsiębiorstwa )? Co wchodzi w skład SIM (główne elementy). Jakie metody i techniki zbierania informacji są wykorzystywane w sIM

4. Analiza segmentacyjna
Czym jest analiza segmentacyjna, jaka potrzeba (problem) jest przesłanką do wykonywania analiz segmentacyjnych (użyteczność tego typu analiz, dla jakich rynków warto robić analize segmentacyjną a dla jakich nie).
Definicja segmentu, kryteria wyodrębniania.
Analiza segmentacyjna jako procedura badawcza. [M]– Identyfikacja podstawowych problemów metodologicznych związanych z badaniem segmentacyjnym.
[2] K. Mazurek-Łopacińska.r 6 s221-237

5. Badanie cen
Co jest marketingową przesłanką badania cen przez przedsiębiorstwo?
Metody badania cen produktów: nowego i już istniejącego (testowanie cen i monitoring ceny)
Podstawowe związki między ceną a cechami produktu (marka, cykl życia)
Co to jest cena optymalna, górna i dolna granica ceny.
Co to jest krzywa elastyczności cenowej popytu (rodzaje związku miedzy cenami a popytem).
Na czym polega szacowanie potencjalnego popytu.
Rodzaje metod i technik badań stosowanych w badaniu cen
[2] K. Mazurek-Łopacińska.r 8 s275-289 plus materiały w pilku



6. Badania systemu dystrybucji

Czemu służą badania systemu dystrybucji, jakie są cele analizy z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Jakie elementy obejmuje badanie systemu dystrybucji?
Parametry stosowane w określeniu jakości kanału dystrybucji i jakości obsługi klienta.
Rodzaje i narzędzia analizy systemu dystrybucji.
Organizacja procesu badania systemu dystrybucji.

[2] K. Mazurek-Łopacińska.r 9 s291-310 plus materiały powielone (Żywiec HOT Spot)


7. Badania produktu

Czemu służą badania produktu. Badanie nowego produktu i istniejącego produktu.
Sposoby (metody i techniki) badania cech produktu.
Cykl życia produktu Strategie marketingowe firm (marketing mix) a cykl życia produktu
Podstawowe rodzaje badań produktów.

[2] K. Mazurek-Łopacińska.r 7.1-7.4 243-263 plus materiały przesłane w piku

8. Modele zachowań konsumenta [M]

Czemu służą modele badań zachowań konsumenta?
Zachowanie konsumenta, zachowanie racjonalne, irracjonalne
Czynniki modyfikujące zachowanie: potrzeba, klasyfikacje potrzeb, postawy i osobowość.

Materiały przesłane w piku

9. Zarządzanie marką i wizerunek
Definicja marki (co składa się na markę)
Korzyści ze stosowania marek dla producenta i konsumenta
Elementy strategii marki
Świadomość marki na przykładzie badań PENTOR
Materiały przesłane w pliku

10. Kampanie reklamowe
Co to jest kampania reklamowa,
Metody badania kampanii reklamowych, sposoby oceny skuteczności kampanii reklamowych
Przykład kampanii reklamowej (głownie elementy, założenia, etapy, sposób kalkulacji budżetu)
Materiały przesłane w pliku

11 Strategie promocji

12. Zasady zarządzania projektami badawczymi – zarządzanie ryzykiem
System zarządzania projektem (idea, podstawowe elementy i korzyści ze stosowania na przykładzie metodologii PRINCE 2)
Definicja ryzyka w projekcie, arkusz ryzyk (funkcje, opis – rodzaje ryzyk związanych z realizacją projektów)
Materiały przesłane w pliku

13. Wykorzystanie metod wielozmiennowych w badaniach marketingowych [M]
[3] G. A. Churchill. r. 17 s.785-852 (przeczytać tylko zalożenia dla analizy dyskryminacyjnej, skupień, czynnikowej z każdego podrozdziału).


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
M




Dołączył: 20 Lis 2006
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 17:40, 31 Sie 2009    Temat postu:

Mam pytanie- gdzie można znaleźć wyniki egzaminów dr Pluty, bo nie mogłam być u niego po wpis i niestety nie znam swoich ocen? Są może w gablocie na uczelni albo krążą gdzieś w sieci?Smile Pozdrawiam Smile

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pon 18:01, 31 Sie 2009    Temat postu:

tez mam podobny problem bo w czasie wspisow nie bylo mnie w kraju, a czytajac wczesniejsze posty,mozna wywnioskowac ze oceny byly podane wlasnie wtedy na wpisach i raczej niestety nie ma krazacej listy z ocenami, coz trzeba bedzie w czasie poprawki przejsc sie do szanownego doktorka i liczyc ze sie zdalo oba egz w 1.terminie,.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
mati




Dołączył: 14 Lip 2008
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Śro 20:31, 16 Wrz 2009    Temat postu:

W eter poszła plotka, że ktoś jest w posiadaniu zestawów pytań egzaminacyjnych na oba przedmioty p. Pluty. Zaliżdy prawda to czy tylko faktycznie plotka? Jak prawda to może by ten szczęściasz podzielił się tym skarbem?

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
skate




Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 10:35, 18 Wrz 2009    Temat postu:

Nie wiem czy to jest ważne, ale metodologia również obowiązuje w pkt. 5 akapit 3,4,5. Jeśli ktoś ma obiekcje niech spojrzy na stronę instytutu w ogłoszeniach dla studentów.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
buka




Dołączył: 28 Gru 2008
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2

Skąd: Wrocław

 Post Wysłany: Pią 11:57, 18 Wrz 2009    Temat postu:

ma ktos moze odp na te pytania:
Badania rynkowe a badania społeczne (cechy wspólne i różnice).

Kryteria (pytania) metodologiczne:
-trafność
-rzetelność
-zmienność (interpretacja)

bede bardzo wdzieczna za pomoc


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 18:59, 18 Wrz 2009    Temat postu:

Badania rynkowe a badania społeczne (cechy wspólne i różnice).Definicja badań rynkowych.
Metodologia badań rynkowych a metodologia badań społecznych (cechy badań rynkowych a cechy badań społecznych)
Rodzaje informacji
- Operatywna i specjalna
- Wewnętrzna i zewnętrzna
- Od nabywców i sprzedawców
- O wydarzeniach przeszłych i przyszłych
Cechy informacji: wiarygodna, szybka, systematyczna, kompletna, czytelna, przejrzysta
Badania rynku – badania naukowe polegające na rozpoznaniu mechanizmu rynkowego, struktury, stanu i rozwoju jego elementów w celu stworzenia przesłanek do podejmowania trafnych decyzji.Najczęściej badania rynkowe są uruchamiane w sytuacji, gdy ma być podjęta decyzja w skali makro.Celem badań rynkowych jest dostarczenie wiadomości i informacji o zjawiskach rynkowych oraz ich związkach wewnętrznych i zewnętrznych. Wyniki badań rynku sygnalizują potrzebę określonych decyzji, są jedną z podstaw decyzyjnych oraz jednym z elementów oceny zamierzonych i niezamierzonych skutków decyzji.
Badania społeczne stanowią próbę zrozumienia życia społecznego.Badania społeczne są elementem demokracji i współczesnej kultury. Dostarczając wiedzy o woli społeczeństwa są podstawą swobodnie kształtującej się opinii publicznej. Wyniki sondaży są ważnym głosem w publicznych debatach i coraz częściej są inicjatorem tych debat. Badania opinii publicznej spełniają jeszcze jedną ważną funkcję zaspakajają nieodłączną ludzką potrzebę porównywania i oceniania własnych opinii i możliwości. W konsekwencji, dziś trudno nam wyobrazić sobie życie publiczne bez sondaży opinii.Badania społeczne znajdują zastosowanie wszędzie tam gdzie ważna jest jakość relacji między społeczeństwem a podmiotami życia publicznego.

Z tego wynika kwestia czym różni się metoda i technika badań od metodologii?
Metodologia jest to nauka o metodach badań naukowych, ich skuteczności i wartości poznawczej. Metodologia to dowolny zbiór zasad, procedur, praktyk i technik na potrzeby danej dziedziny jest więc syntezą metod i technik bad.
Metodologia: Ogólne zasady dotyczące sposobu realizacji konkretnego projektu badawczego przedstawione zazwyczaj w formie opisowej. Opis metodologii badania zawiera szczegółowe cele badania, opis zastosowanych technik i narzędzi badawczych oraz sposób doboru i liczebność próby badanej. Opis metodologii badania zamieszczany jest standardowo zarówno w ofercie badawczej jak i w raporcie badawczym.
Metoda badawcza: Zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych, obejmujących najogólniej całość postępowania badacza, zamierzającego do rozwiązania określonego problemu. Poprawnie stosowana metoda powinna spełniać następujące warunki:
jasności ( by była powszechnie zrozumiała i rozpoznawana)
jednoznaczności ( by wykluczała dowolność stosowania odpowiednich zasad)
ukierunkowania ( tzn. podporządkowania przyjętemu celowi badania)
skuteczności ( by umożliwiała osiągniecie przyjętego celu)
owocności ( rozumianej jako możliwość uzyskania nie tylko spodziewanych głównych rezultatów, a także i wyników pobocznych)
ekonomiczności ( możliwość uzyskania zamierzonych rezultatów przy możliwie niskim stopniu zużycia sił i środków).
technika: mówi się o procesie mającym odpowiedzieć na dane pytanie badawcze / problem, np zweryfikowac hipotezę, okreslić preferencje, zmierzyć satysfakcję itd. Na proces ten zwykle składają się jakieś założenia teoretyczne, ich operacjonalizacja, sposób zbierania danych, sposób analizy, przedstawienie wyników, wnioskowanie.
Metoda: stosuje się głównie do samego sposobu pomiaru, czyli od podziału na "jakościowe" i "ilościowe" .

Badania marketingowe to: kompleks działań obejmujący gromadzenie i analizowanie informacji o rynku i zachowaniu się konsumentów oraz innych odbiorców, a także o środkach taktyki i strategii marketingowej oraz rezultatach ich stosowania.
Proces badań marketingowych składa się z następujących etapów:
1.określenie problemu marketingowego, 2. ustalenie celów badania, 3. zaplanowanie badania obejmujące: a) sprecyzowanie rodzaju oraz ilości danych potrzebnych do rozwiązania problemu, b) określenie metod i technik zbierania danych oraz procedur ich przetwarzania i analizowania, c) przygotowanie narzędzi badawczych, d) ustalenie wysokości kosztów, dobór wykonawców, wyznaczenie harmonogramu przeprowadzenia badań i terminu dostarczenia wyników, 4. zbieranie, przetwarzanie i analizowanie danych, 5. opracowanie raportu z przeprowadzonych badań oraz zaleceń ich wykorzystania.

Funkcje badań:
- opisowa - ukazuje otoczenie rynkowe (konkurencji, rynku itp.)
- wyjaśniająca - wyjaśnienie przyczyn i zależności zaistniałej sytuacji. Szukamy zależności przyczynowo-skutkowych. Np. podnosimy cenę i zakładamy że coś się stanie, musimy więc to zweryfikować
- prognostyczna - polega na przewidywaniu przyszłości na podstawie tego co było w przeszłości (ekstrapolacja trendu)
- innowacyjna - poszukiwanie na rynku nowych rozwiązań, zmian, szans na realizowanie nowych zadań
- kontrolna - kontrola realizacji celu np. kampanii promocyjnej, czy dany cel jest realizowany i z jakim wynikiem

analiza segmentacyjna to proces podziału rynku na grupy jednorodnych klientów przy zastosowaniu zestawu ściśle określonych kryteriów - takich jak cechy demograficzne, postawy, preferencje, siła nabywcza. Efektem przeprowadzenia analizy segmentacyjnej powinno być dokonanie oceny zdefiniowanych w trakcie tej analizy segmentów oraz wyboru grup docelowych dla realizacji planowanej strategii. Podstawowym celem biznesowym segmentacji klientów jest wzrost efektywności sprzedaży, czyli jej aktywizacja. Realizuje się to poprzez dopasowanie odpowiednich produktów lub usług oferowanych dla poszczególnych segmentów klientów.
















































Cena optymalna jest to cena, przy której zysk wytwórcy jest maksymalny. Cena optymalna określana jest w oparciu o skalę produkcji oraz elastyczność cenową popytu
dolna granica, ceny wyższe od ceny równowagi rynkowej.
górna granica, ceny niższe od równowagi rynkowej

Cenowa elastyczność popytu jest miara wpływu zmian cen określonego dobra na zmianę popytu na dane dobro. Jest wyrażana w procentach, informuje, o ile procent zmienił się popyt wskutek zmiany cen.Tak, więc elastyczność cenowa popytu pozwoli na zmierzenie siły reakcji kupujących na każdą zmianę ceny.Wyróżnia się trzy główne typy elastyczności cenowej popytu: prostą, mieszaną i dochodową.
Zależności między cena, a popytem:
Efekt Veblena (efekt demonstracji, efekt prestiżowy), zwany także paradoksem Veblena, dotyczy dóbr luksusowych i najbogatszych grup społecznych, jest to wzrost wielkości popytu na dobra luksusowe mimo wzrostu cen tych dóbr.
Efekt snoba - zjawisko ekonomiczne polegające na ograniczaniu zakupu pewnych dóbr lub całkowite zaniechanie ich nabycia, ponieważ są one chętnie nabywane przez inne gospodarstwa domowe. W tym zjawisku krzywa popytu położona jest poniżej krzywej popytu dla typowego konsumenta, a jej opadająca tendencja jest znacznie silniejsza.
Efekt owczego pędu – zjawisko mające miejsce, gdy konsumenci pragną nabywać pewne dobra, nawet po wyższych cenach tylko dlatego, że kupują je inni. Wynika to z chęci naśladowania osób, z którymi chcą się utożsamiać
Paradoks Giffena - sytuacja ekonomiczna, w której popyt na dane dobro wzrasta pomimo wzrostu ceny. Sytuacja taka ma miejsce przy bardzo niskich dochodach konsumentów i przy wzroście cen dóbr niższego rzędu, zwanych dobrami Giffena. Cena dobra Giffena jest relatywnie niższa od innych substytutów lub dane dobro nie posiada bliskich substytutów (np. chleb), dlatego popyt rośnie.


Na czym polega szacowanie potencjalnego popytu.
Uświadomienie potrzebypozyskiwanie info o ofercieporownanie marek z wyobrażeniem idealnego produkturangowanie marekdec. o dok. probnego zakupupróbowanie zakupuporównanie testowanego produktu z wyobrazneiniami o idealnym produkcieporownaie produktu z wyobrażeniem o innych markach Wybór pomiędzy poszukiwaniem a pow-tórzeniem zakupu jednej z przetestowanych marekpowtórny zakup Sprawdzenie niezawodności produktu i racjonalności zakupu

Rodzaje metod i technik badań stosowanych w badaniu cen
Badania cenowe – w celu oszacowania poziomu cenowego można wykorzystać kilka znanych metod określania cen.
DPA (Direct Price Acceptance): dostarcza precyzyjnego pomiaru atrakcyjności dowolnie zdefiniowanej oferty;
PSM (Price Sensitivity Meter): wskazuje, jaka jest wrażliwość na cenę dla dowolnie zdefiniowanej oferty;
BPTO (Brand/Price Trade-Off): pozwala na oszacowanie popytu przy określonych poziomach cen oraz udziałów w rynku, w warunkach realnie panującej konkurencji;
Conjoint: jest metodą zakładającą, iż użyteczność produktu jest równa sumie jego cech. Metoda pozwala na określenie preferencji, analizy preferencji cech produktów oraz kwantyfikację ich ważności.


Miernikiem skuteczności kampanii reklamowej może być:
wzrost sprzedaży
wzrost świadomości marki
zmiana percepcji marki, produktu, itp.


Zachowanie konsumenta, zachowanie racjonalne, irracjonalne
Zachowanie konsumenta – obejmuje; nabywanie, posiadanie oraz użytkowanie środków zaspokojenia potrzeb. Istotnym składnikiem zachowania konsumenta jest nabywanie środków zaspokajania potrzeb. Jest ono poprzedzone wyborem, dokonywanym według złożonego zestawu kryteriów. Szczególnie istotne są kryteria ekonomiczne, sprowadzające się do konfrontacji cen tych środków z dochodami konsumenta.

Zachowanie racjonalne rozumie się takie wewnętrznie spójne postępowanie, które umożliwia jednostce maksymalizację satysfakcji. Konsument zachowuje się racjonalnie wtedy gdy przy danym dochodzie stara się kupić takie ilości dóbr, które sprawią mu największe zadowolenie.
Zachowanie takie opiera się na trzech założeniach;
Jednostka ma określone preferencje i potrafi, w pewnych granicach określić swoje potrzeby,
jednostka jest zdolna do uporządkowania swych potrzeb w sposób wewnętrzny spójny. Od odczuwanych najbardziej intensywnie do najmniej pożądanych,
jednostka dokonuje wewnętrznie spójnych wyborów w celu maksymalizacji swego zadowolenia.
Z założenia o racjonalności zachowania wynika że;
poszczególne jednostki dokonują wyboru spośród wielu wariantów wyboru,
przy dokonaniu wyboru jednostka musi zrezygnować z jednego lub więcej wariantów,
racjonalne zachowanie wiąże się z kosztem, którym jest wartość najbardziej preferowanego, ale nie wybranego wariantu,
dążąc do maksymalizacji korzyści, jednostek będzie podejmować działania przynoszące jej więcej korzyści niż kosztów

Zachowanie irracjonalne to takie postępowanie, które jest wewnętrznie niespójne lub sprzeczne z najlepiej pojętym interesem konsumenta i za takie jest ono uznawane przez niego samego w chwili jego podjęcia. Uważa się ze o wyborach konsumenta irracjonalnego decyduje nie chłodna kalkulacja, lecz naśladownictwo, snobizm, impulsy i motywy tkwiące głęboko w podświadomości, z których najczęściej nie zdaje sobie sprawy.
G.KAtona na podstawie przeprowadzonych badań stwierdził, że racjonalność w zachowaniu konsumentów można się dopatrzyć tylko w przypadku zakupów;
produktów o wysokiej cenie, nabywanych rzadko,
niektórych dóbr kupowanych po raz pierwszy,
dóbr restytucyjnych, których użytkowanie w przeszłości wiąże się z negatywnymi doświadczeniami
przedmiotów drobnych i tanich, ale mających szczególne znaczenie dla nabywcy.
Autor ten uważa ,że przemyślane i świadome zachowanie charakteryzuje konsumentów mających co najmniej średnie dochody, lepiej wykształconych, młodszych oraz takich, dla których zakupy są przyjemnością, a nie obowiązkiem.
Czynniki modyfikujące zachowanie: potrzeba, klasyfikacje potrzeb, postawy i osobowość.
Potrzeby są ściśle związane z człowiekiem. Cała działalność ludzka nierozerwalnie wiąże się z powstawaniem potrzeb i dążeniem do ich zaspokojenia. Stanowią one punkt wyjścia wszystkich zachowań konsumentów na rynku, są pierwotnym czynnikiem wszelkich działań związanych z dokonywaniem zakupu i uruchamiają cały proces zakupu.

Potrzeba – jest to stan braku czego i zarazem czynnik uruchamiający funkcję motywu do działania w kierunku odpowiedniej zmiany tego stanu. Stan braku jest odczuwany jako przykrość i skłania do podjęcia działań zmierzających do jego „redukcji”, czyli zaspokojenia potrzeby.
Uświadomienie potrzeby może być wynikiem:
braku produktu,
uzyskaniu informacji o nowym produkcie,
ujawnienia się nowych potrzeb(wywołanego najczęściej dostrzeżeniem określonego produktu u innych osób),
zmiany sytuacji materialnej,
zmiany oczekiwań w stosunku do produktu.


Klasyfikacja potrzeb
hierarchia potrzeb A.H.Maslowa
potrzeby fizjologiczne
potrzeby bezpieczeństwa
potrzeby przynależności i miłości
potrzeby uznania
potrzeby samorealizacji
hierarchia potrzeb wg H.C.Warren
potrzeba utrzymania życia
reprodukcji gatunku
ochrony
agresji
współżycia społecznego
działania (naśladownictwo, ciekawość)

c ) hierarchia potrzeb wg H. Moore’a
potrzeby zdobywania, osiągania czegoś, np. bogactwa, pozycji społecznej
potrzeba dorównania innym lub przewyższenia ich
potrzeba ochrony siebie i swych bliskich

hierarchia potrzeb wg V.Scharb
zdobywanie pieniędzy i coraz wyższych dochodów
zabezpieczenie warunków życia na starość
zdobywanie popularności, życzliwości
zdobywanie ogólnego szacunku
urządzenie sobie wygodnych warunków życia
awansu społecznego
poprawienia swego wyglądu zewnętrznego
zdobycia prestiżu osobistego
uzyskania lub zachowania dobrej kondycji fizycznej
rozrywki i przyjemności



Postawy
Zachowanie konsumpcyjne w istotny sposób kształtują postawy i preferencje.
Często wyróżnia się 5 podstawowych typów postaw konsumpcyjnych;
innowatorzy – konsumenci spełniający w swoich środowiskach role liderów, podejmują oni ryzyko decyzji zakupu i są skłonni akceptować każdą nową ofertę towarów, są to na ogół ludzie młodzi, o dochodach wyższych od przeciętnych,
wcześni naśladowcy (adaptatorzy) – maja oni cechy zbliżone do cech innowatorów,
wczesna większość naśladowców - są to ludzie w wieku powyżej średniego, na ogół aktywni zawodowo i społecznie, skłonni do ulegania jednostkom o silnym autorytecie,
późna większość naśladowców – są to ludzie starsi o dochodach niższych i o niższym wykształceniu niż wymienione wyżej grupy,
najpóźniejsi naśladowcy (maruderzy) – są to ludzie w starszym wieku, o niskim statusie społecznym i majątkowym przesadnie ostrożni w podejmowaniu decyzji zakupu, często nie reagujący na reklamę i argumenty sprzedawców.

W typologii według stylu życia metodą VALS, wyróżnia się dziewięć kategorii konsumentów:
- na granicy przeżycia (survivers) – ludzie starzy, biedni, o niskim poziomie wykształcenia,
bez większych szans na zmianę swojej pozycji społecznej, znajdujący się na marginesie
obecnej kultury i społeczeństwa,
- dryfujący (sustainers) – relatywnie młodsi, lecz żyjący na granicy ubóstwa i walczący o
przetrwanie,
- konserwatywni (belongers) – konwencjonalni, tradycyjni, sentymentalni, nostalgiczni i
patriotyczni,
- ambitni (emulatore) – aktywni, ambitni, ostentacyjni i dążący do awansu społecznego,
- ludzie sukcesu (achievers) – liderzy, dobrze prosperujący, ciężko pracujący, szczęśliwi
materialiści,
- będący sobą (I-Am-Me) – impulsywnymi, narcystyczni, młodzi, aktywnymi i pełni inwencyji,
- eksperymentatorzy (experimental) – młodzi, nastawieni na samodoskonalenie, poszukujący
doświadczeń, ciekawi życia, otwarci na otaczający ich świat,
- wrażliwi społecznie (societally conscios) – ludzie odczuwający dużą odpowiedzialność społeczną,
dążący do poprawy warunków społecznych, angażujący się w ruch społeczny,
- zrównoważeni (integreated) – dojrzali psychicznie, tolerancyjni i wyrozumiali



.Osobowość Kolejnym czynnikiem kształtującym zachowanie konsumenta jest osobowość. Osobowość jest określana jako zespół cech psychicznych, za których pomocą można opisać podstawowe formy zachowania się człowieka. Osobowość to te cechy, które decydują o różnicach między ludźmi i pozwalają na przewidywanie ich zachowań. Czynnikami wpływającymi na powstanie różnic w indywidualnych osobowościach są cechy dziedziczne i szeroko rozumiane środowisko, temperament, poziom pewności siebie.
Klasyfikacje typów osobowości:
ekstrawertyków – są to ludzie nastawieni „na zewnątrz” na otoczenie i innych ludzi, łatwo nawiązują z nimi kontakt, są ufni, działają szybko, są niecierpliwi, chętnie analizują swe przeżycia.
introwertyków – są to ludzie skłonni do rozmyślań i samoanalizy, wszelkie decyzje podejmują z trudem po długim namyśle i wahaniu, skrupulatnie rozwalają „za i przeciw”, są nieufni.
decydentów wewnątrzsterowanych – są oni zwykle nonkonformistami, ludźmi odpornymi na presję społeczną, uważają, że ich osobiste osiągnięcia zależą od ich kompetencji, zdolności itd. Charakteryzują się znaczną aktywnością w poszukiwaniu informacji, w sytuacjach niepewnych działają konstruktywnie,
decydentów zewnątrzsterownaych – ludzie ci uważają, że ich osiągnięcia zależą głównie od sił zewnętrznych, są mało aktywni w poszukiwaniu informacji.

W handlu często wyróżnia się następujące grupy nabywców;
oczekujących pomocy od sprzedawcy przy wyborze towaru,
samodzielnie podejmujący decyzję zakupu,
niechętnych wszelkiej ingerencji w trakcie dokonywania przez nich zakupu.


Analiza dyskryminacyjna (ang. discriminant analysis) – zespół metod wielowymiarowej analizy danych. Zalicza się do grupy prognoz ilościowych. Zawiera metody, które czynią z tej techniki niezwykle efektywne narzędzie do zagadnień klasyfikacyjnych i technik eksploracja danych. Jej zadaniem jest rozstrzyganie, które zmienne w najlepszy sposób dzielą dany zbiór przypadków na występujące w naturalny sposób grupy. Pozwala rozstrzygnąć, czy grupy różnią się ze względu na średnią pewnej zmiennej, oraz wykorzystanie tej zmiennej do przewidywania przynależności do danej grupy.
W metodzie tej możemy wyróżnić dwa główne etapy:
etap uczenia / budowy modelu – w którym znajdujemy reguły klasyfikacyjne w oparciu o tak zwany zbiór uczący (próbę statystyczną)
etap klasyfikacji / wykorzystania modelu – w którym dokonujemy klasyfikacji zasadniczego zbioru obiektów, których przynależność jest nam nieznana w oparciu o znalezione charakterystyki klas.
Zaletą klasycznej analizy dyskryminacyjnej jest prostota jak i wysoka skuteczność na homogenicznych danych, wadą natomiast nieprzenośność i brak skuteczności na niehomogenicznych danych.


System informacji marketingowej (SIM)
Trwałe, wzajemne oddziałujące struktury ludzi urządzeń i procedur, do gromadzenia, sortowania analizowania, oceniania oraz rozdzielania trafnych, aktualnych dokładnych informacji pochodzących ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych, służących jako podstawa decyzji marketingowych. (SIM) Służy zarządzaniu informacją marketingową.
Badania stanowią więc integralną część systemu informacji marketingowej w firmie co oznacza, że powinny być one dobrze zorganizowane i zaplanowane, a do ich przeprowadzania powinno wykorzystywać się naukowe metody gromadzenia, analizowania i interpretacji danych.






Czemu służą modele badań zachowań konsumenta?

poprawnie zbudowany model zachowań konsumenta powinien uwzględniać:

cele (maksymalizacja użyteczności),
ograniczenia (budżet konsumenta),
bodźce (marketing mix),
organizm (cechy i dyspozycje konsumenta),
otoczenie,
możliwość dokonywania predykcji zachowań jednostek lub grup.


Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Jeżu




Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/2


 Post Wysłany: Pią 19:01, 18 Wrz 2009    Temat postu:

to tlye co udalo mi sie opracowac na metodologie badan rynk.

Post został pochwalony 0 razy
 Powrót do góry »
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Forum Forum Socjologów :P Strona Główna » Semestr IV » Matriały z wykładów dr.J.Pluta
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach




Solaris phpBB theme/template by Jakob Persson
Copyright © Jakob Persson 2003

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group